Konkurs na KOKARDĘ NARODOWĄ – dla klas 0-III

Z okazji obchodów 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę,

wszystkich uczniów klas 0-III zapraszamy do przygotowania

kokardy narodowej.

Na początek kilka słów na temat czym jest kokarda narodowa i kilka podpowiedzi jak ją wykonać.

Kokarda narodowa – rozetka w barwach biało-czerwonych będąca patriotycznym, narodowym symbolem Polaków.

Wyjaśnijmy sobie króciutko, czym jest rozetka.

Rozetka to wstążeczka ułożona w taki sposób, że jej kształt przypomina różę.

Według zaleceń średnica kokardy narodowej powinna wynosić od 4 do 6 cm i powinna składać się z dwóch okręgów białego centralnego oraz okalającego go czerwonego. Kolejność ta może zostać odwrócona, tylko jeśli jest ona podkładką pod Orła. Zgodnie z heraldycznym znaczeniem barw, kokarda odwzorowuje godło Królestwa Polskiego: białego orła na czerwonym polu.

Heraldyczne znaczenie… Co to może znaczyć?

Heraldyka to nauka, która zajmuje się herbami. Interesuje się ich historią oraz zasadami ich tworzenia.

Pierwszy zapis ustanawiający biało-czerwoną kokardę jako jeden z symboli narodowych, pojawił się    w 1831 roku. Symbol miał być noszony przez wojsko i w ten sposób podkreślać związek z ojczyzną. Na przestrzeni lat zmieniał się kształt kokardy, w XVIII wieku materiał upinano jak tradycyjną kokardę, za czasów Księstwa Warszawskiego krążek skierowany był marszczeniem do środka. Z kolei w Królestwie Kongresowym obowiązywał wygląd owalny, naszyty na kawałek grubej skóry lub drewna.

Kokardy narodowe przypinane były na manifestacjach patriotycznych oraz w czasie powstań narodowych.

Obecnie kokardy noszone są przez Polaków podczas świąt państwowych na znak historycznej pamięci.

Od 9 kwietnia 2014 roku obowiązkowo przypinają je przedstawiciele polskich sił zbrojnych. Zgodnie z zarządzeniem Ministra Obrony Narodowej kokardy mają być wpinane w lewą klapę munduru lub ubioru cywilnego.

Kokarda narodowa często mylona jest z kotylionami, umownymi ozdobami rozdawanymi uczestnikom balu czy imprezy. Kotyliony mają bardziej rozbudowaną formę, w ich sercu można zamieścić dodatkowy wpis lub ilustrację. Zazwyczaj służą oznaczeniu statusu społecznego lub stanu cywilnego gości. Są nimi też honorowani zwycięzcy zawodów sportowych.

WYGLĄD KOKARD NA PRZESTRZENI DZIEJÓW:

Kokarda noszona m.in. w okresie powstania styczniowego

Kokarda noszona m.in. w okresie powstania wielkopolskiego (poprawna heraldycznie)

Kokarda heraldyczna (forma najbardziej rozbudowana)

Kokarda heraldyczna z orzełkiem wzór 1919

Kokarda heraldyczna z orzełkiem III RP

REGULAMIN NASZEGO KONKURSU:

 Organizator:

Szkoła Podstawowa nr 162 z Oddziałami Integracyjnymi im. Władysława Szafera w Krakowie

Zasady uczestnictwa:

  1. Konkurs skierowany jest do uczniów klas 0-III naszej szkoły.

  2. Celem konkursu jest kształtowanie postaw patriotycznych wśród uczniów klas 0-III i włączanie ich w obchody 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę, poprzez ręczne wykonanie kokard narodowych.

  3. Kokardy będą oceniane indywidualnie – wykonane przez jedną osobę.

  4. Wielkość kokardy jest dowolna .

  5. Technika wykonania prac jest dowolna: papier, włóczka, filc, wstążka, itp.

  6. Kokarda powinna być wykonana zgodnie z wytycznymi Prezydenta RP , czyli:

 „Kokarda narodowa to rozeta z kolorem białym w środku, a czerwonym na zewnątrz. Kolejność ta może zostać odwrócona tylko jeśli jest ona podkładką pod Orła”.

  1. Do dostarczonych kokard należy dołączyć informację z imieniem i nazwiskiem ucznia oraz nazwiskiem wychowawcy ucznia.

  2. Prace należy dostarczyć osobiście do dnia 7 listopada 2018r. do godziny 11:30 do nauczycieli odpowiedzialnych za organizację konkursu:

Cora Barbara (sala 103) lub Marzena Michalik (sala103)

  1. Oceny prac dokona powołana przez organizatora- komisja konkursowa, która przyzna nagrody rzeczowe za zajęcie I, II i III miejsca.

  2. Komisja konkursowa oceniać będzie pomysłowość, nowatorstwo, staranność wykonania oraz prawidłowe wykorzystanie barw oraz symboli narodowościowych.

  3. O sposobie oraz terminie przekazania nagród laureaci zostaną poinformowani za pośrednictwem wychowawcy klasy.

  4. Dostarczenie prac na konkurs jest równoznaczne z uznaniem powyższego regulaminu.

Osoby odpowiedzialne za konkurs

Barbara Cora i Marzena Michalik

Comments are closed.