Z wiosenną energią uczniowie klasy 3c przystąpili w drugiej połowie marca do kolejnych zadań projektu eTwinningowego „Water Ambassadors at Work”. Tym razem zajęliśmy się przygotowaniem prac na temat tego, jak długo rozkładają się śmieci. Na zajęciach komputerowych, podzieleni na grupy, przygotowywaliśmy prezentacje multimedialne w programie Canva, a następnie w klasie tworzyliśmy plakaty podsumowujące swoje prezentacje. Na koniec każda grupa prezentowała swoje dokonania przed całą klasą, a także gościem specjalnym, panią Anną Machacz z Krakowskich Wodociągów.

Kilka dni później, mając cały czas na uwadze jak długo rozkładają się śmieci, wykonaliśmy prace plastyczne, pokazujące, jak powinny wyglądać zbiorniki wodne, jak chcielibyśmy by wyglądały, z piękną przejrzystą wodą, bogactwem roślinności i różnorodnością zwierząt. Mamy nadzieję, że jeszcze tak będzie. My na pewno postaramy się o to.

22 marca na całym świecie obchodzony jest Dzień Wody. Jak się domyślacie, był to bardzo ważny dzień dla Wodnych Ambasadorów. W klasie zrobiło się niebiesko od strojów kropelek wody, za które przebrały się dzieci. Było wesoło i „mokro” :).

Na ten dzień zaplanowano dużo więcej atrakcji. Członkowie projektu podzielili się na dwie grupy: jedna przygotowywała puzzle oczywiście z wodnym motywem, a druga je układała. My byliśmy w tej drugiej grupie, układaliśmy puzzle przygotowane przez turecki zespół Aysel Dur Uzunay oraz jej klasę. Bawiliśmy się wyśmienicie, w dwu i trzyosobowych grupach walczyliśmy o tytuł najszybszego zespołu układającego puzzle :).

Dla „uspokojenia” emocji wzięliśmy udział w specjalnym quizie Kahoot. Odpowiadaliśmy na pytania zapisane w języku angielskim, a liczył się czas. Miało być spokojnie i na luzie, a okazało się, że emocje znów wzięły górę. Dopingowaliśmy się nawzajem i mobilizowali do szybkich odpowiedzi. Łatwo nie było, ale zdobyliśmy jako klasa… II miejsce. Jesteśmy z siebie dumni!

Tego dnia również nauczyciele pracujący w projekcie mieli swoje zadanie. Każdy z nich miał ułożyć pytanie dotyczące projektu, które miało stać się części testu na zakończenie prac. To zadanie pokazało jak ciekawie czasami bywa, gdy porozumiewają się ze sobą grupy mówiące różnymi językami. Każde pytanie było tłumaczone z języka ojczystego nauczyciela na język angielski, a potem na język grupy odpowiadającej na pytania. I nie było tłumacza przysięgłego, ale ewentualnie tłumacz google 🙂 Jedno z pytań zadanych po turecku dotyczyło, tego jak można wykorzystać deszczówkę, ale w języku angielskim pojawiło się pytanie o „rain harvest”, czyli tłumacząc dosłownie na polski „deszczowe żniwa” 😉 I co Wy na to? 🙂 Z testem poradziliśmy sobie jednak bardzo dobrze!

Ostatnie doświadczenie projektu dotyczyło wpływu zanieczyszczonej wody na rośliny, które są przecież ważną częścią piramidy żywienia człowieka. Do tego zadania wykorzystaliśmy piękne, białe tulipany oraz barwniki spożywcze. Do kubeczków wlaliśmy wodę i dodawaliśmy różne barwniki, na koniec włożyliśmy po jednym tulipanie. Potem zostało już tylko czekać i obserwować. Już drugiego dnia płatki tulipana, który stał w kubeczku z wodą zabarwioną na niebiesko, nabrały niebieskiego odcienia. Kolejnego dnia podobnie stało się z tulipanami, zanurzonymi w czerwonej i zielonej wodzie. Wnioski potraficie zapewne wyciągnąć sami…

Jeszcze tylko zadanie finałowe. Historia maleńkiej kropelki wody. Każda grupa, klasa biorąca udział w projekcie miała dopisać swoją część historii. Nam wyzwanie rzuciła Chorwacja. Pomysłów mieliśmy mnóstwo, poskładaliśmy je w jedną całość i powstała bardzo zgrabna i ciekawa część opowiadania, mówiąca o segregowaniu śmieci i szanowaniu lasu. Nasze zaproszenie do challengu wysłaliśmy do Kazım Karabekir Primary School w Turcji. I tak dalej… Historia kropelki wody jest już gotowa. Może niebawem będziecie mogli ją usłyszeć lub sami przeczytać. Na pewno warto…

W ten oto sposób dotarliśmy do końca naszego projektu. Wiele się nauczyliśmy przez ostatnie siedem miesięcy i choć zadań projektowych już więcej nie będzie, to My już na zawsze zostaniemy Wodnymi Ambasadorami. Nie człowiekiem z walizeczką kąpiącym się w jeziorze (tak dla żartu odpowiedzieliśmy na pytanie w teście „Kim jest wodny Ambassador”? :)), lecz ludźmi, którzy wiedzą, jak cenna jest woda i jak musimy o nią dbać, aby przyszłe pokolenia również mogły żyć na planecie Ziemia!