Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Strona główna/Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna2020-05-14T16:32:47+02:00

PEDAGOG

mgr Barbara Kodura
dyżur dla rodziców: czwartek 15.00 – 16.00 s. 9

mgr Beata Michta
dyżur dla rodziców: poniedziałek 15.00 – 16.00 s.9

mgr Joanna Majerska
dyżur dla rodziców: wtorek i środa 15.00 – 16.00 s.9

Zakres kompetencji:

  • rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych
  • określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno – pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb
  • organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli
  • podejmowanie działań profilaktyczno – wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły w stosunku do uczniów, w udziałem rodziców i nauczycieli
  • wspieranie działań opiekuńczo – wychowawczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły
  • planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu
  • działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.

DLA UCZNIÓW:

  • Prowadzimy zajęcia integrujące zespól klasowy oraz rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne
  • Organizujemy warsztaty profilaktyczne lub interwencyjne
  • Prowadzimy indywidualne rozmowy, konsultacje, porady
  • Interweniujemy i wspieramy w sytuacjach trudnych
  • Prowadzimy stałe zajęcia z zakresu terapii pedagogicznej
  • Pomagamy dzieciom z niepowodzeniami edukacyjnymi
  • Pomagamy osobom znajdującym się w trudnej sytuacji rodzinnej i materialnej
  • Monitorujemy sytuację uczniów szczególnie uzdolnionych
  • Prowadzimy działania mediacyjne

DLA RODZICÓW:

  • Jesteśmy do dyspozycji rodziców podczas zebrań, konsultacji oraz dyżuru dla rodziców
  • Pomagamy w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów
  • Pomagamy w zdiagnozowaniu przyczyn trudności szkolnych u dziecka (trudności w nauce, zachowaniu, relacjach z rówieśnikami)
  • Udzielamy wsparcia w zakresie rozwiazywania problemów wychowawczych w szkole i w domu
  • Organizujemy pomoc materialną
  • Interweniujemy i udzielamy wsparcia w sytuacjach kryzysowych
  • Prowadzimy działania mediacyjne

DLA NAUCZYCIELI:

  • Pomagamy w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów
  • Wspieramy w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów
  • Pomagamy w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia
  • Pomagamy w pracy nad integracją zespołów klasowych
  • Wspieramy w działaniach z zakresu profilaktyki i wychowania
  • Interweniujemy w sytuacjach trudnych
  • Pomagamy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i edukacyjnych
  • Podejmujemy działania mediacyjne w sytuacjach trudnych

PSYCHOLOG

mgr Joanna Pociecha
dyżur dla rodziców: czwartek 16.00 – 17.00 s. 19

Zakres kompetencji:

  • prowadzenie działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia
  • diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno–pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli
  • organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno–pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli
  • zapewnienie uczniom doradztwa w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu
  • minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia
  • wspieranie wychowawców klas oraz zespołów wychowawczych i innych zespołów problemowo – zadaniowych w działaniach profilaktyczno – wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły.

DLA UCZNIÓW:

  1. Udzielanie pomocy psychologiczno–pedagogicznej w postaci indywidualnych spotkań z uczniami, którzy doświadczają:
  • problemów osobistych, o podłożu psychologicznym, natury emocjonalnej itp.
  • problemów rodzinnych;
  • niepowodzeń szkolnych;
  • konfliktów w relacjach z rówieśnikami;
  • kryzysów rozwojowych oraz trudności w przystosowaniu się;
  1. Prowadzenie konsultacji psychologicznych o charakterze terapeutycznym, rozwijających kompetencje emocjonalno–społeczne uczniów – w małych grupach bądź indywidualnie;
  2. Prowadzenie rozmów wychowawczych z młodzieżą wagarującą oraz przejawiającą niewłaściwe zachowania w szkole, łamiącą zasady i regulaminy szkolne;
  3. Prowadzenie warsztatów integracyjnych i psychoedukacyjnych;
  4. Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów młodzieży;
  5. Prowadzenie zajęć edukujących dzieci w zakresie profilaktyki przemocy, agresji, rozwijania inteligencji emocjonalnej;
  6. Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

DLA RODZICÓW:

  1. Pełnienie dyżuru psychologa raz w tygodniu oraz podczas zebrań i konsultacji z rodzicami na terenie szkoły;
  2. Pedagogizacja rodziców – materiały wysyłane do wychowawców, prelekcje, artykuły o tematyce psychologicznej i wychowawczej zamieszczane na stronie internetowej szkoły;
  3. Udzielanie wsparcia w sytuacjach trudnych, kryzysowych, pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.

DLA NAUCZYCIELI:

  1. Wsparcie w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i edukacyjnych;
  2. Pomoc w rozpoznawaniu przyczyn trudności i niepowodzeń uczniów;
  3. Pomoc w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
  4. Interwencje w sytuacjach trudnych.

LOGOPEDA

mgr Maria Petriczek
dyżur dla rodziców: podczas zebrań i konsultacji dla rodziców

Zakres kompetencji:

  • przeprowadzanie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu rozwoju mowy i zaburzeń komunikacyjnych,
  • diagnoza logopedyczna,
  • terapia logopedyczna z zakresu korygowania wad wymowy dzieci, młodzieży i osób dorosłych,
  • terapia neurologopedyczna dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy o podłożu neurologicznym,
  • terapia surdologopedyczna dzieci i młodzieży z wadami słuchu,
  • prowadzenie pracy profilaktycznej i terapeutycznej w celu likwidowania lub zmniejszania zaburzeń komunikacyjnych dzieci i młodzieży,
  • ćwiczenia oddechowe,
  • bogacenie słownictwa dziecka,
  • stymulacja świadomości językowej,
  • prowadzenie doradztwa logopedycznego,
  • ustalanie postępowania korekcyjno-terapeutycznego (np. na etapie diagnozy, prewencji i terapii logopedycznej),
  • utrzymywanie właściwych kontaktów z rodzinami dzieci i młodzieży objętych opieką logopedyczną (konsultacje logopedyczne w dniach zebrań i konsultacji dla rodziców), nauczycielami, oraz innymi terapeutami (psychologiem, pedagogiem, nauczycielami wspomagającymi i wychowawcami ), by wspólnie poszukiwać rozwiązań problemów wynikających z zaburzeń komunikacji;
  • wykonywanie wspólnie z innymi specjalistami zadań pokrewnych.

Terapia logopedyczna i neurologopedyczna obejmuje:

  • terapię dyslalii:
  • seplenienia (nieprawidłowej realizacji głosek s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź)
  • rotacyzmu (nieprawidłowej realizacji głoski r)
  • lambdacyzmu (nieprawidłowej realizacji głoski l)
  • kappacyzmu/gammacyzmu (nieprawidłowej realizacji głosek k i g)
  • mowy bezdźwięcznej
  • terapię jąkania
  • terapię opóźnionego rozwoju mowy
  • terapię afazji, alalli
  • terapię zaburzeń ze spektrum autyzmu
  • terapię osób z Zespołem Aspergera
  • ćwiczenia fonacyjne i emisji głosu
  • prowadzenie ćwiczeń z zakresu terapii ręki, a w wielu przypadkach w zakresie ogólnego rozwoju psychomotorycznego
  • wczesną naukę czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną.

PIELĘGNIARKA

mgr Agnieszka Śmietana
godziny dyżuru w szkole: 8.00 – 15.00

W ramach opieki zdrowotnej wykonywane są:

  • Ocena stanu zdrowia uczniów i dokumentacja
  • Szczepienia ochronne i testy tuberkulinowe.
  • Przeglądy higieny uczniów.
  • Udzielanie pierwszej pomocy.
  • Identyfikacja uczniów z problemami zdrowotnymi szkolnymi i społecznymi.
  • Kontrola stanu sanitarno–higienicznego i bezpieczeństwa szkoły.
  • Testy przesiewowe – badanie wzroku, badanie w kierunku kifozy piersiowej, skoliozy, badanie słuchu.