W dniach 4-8 kwietnia uczniowie klas ósmych wraz z opiekunami odwiedzili stolicę naszego kraju, by na żywo zobaczyć miejsca znane im z lektury Aleksandra Kamińskiego. Przemierzyli nie tylko szlak Alka, Rudego i Zośki, ale także poznali największe atrakcje Warszawy. Chociaż program był bardzo napięty, znalazł się  też czas na integrowanie się przy ognisku i przy zabawach sportowych.

1. Wilanów – wspaniały pałac barokowy, związany nierozerwalnie z królem Janem III Sobieskim, zachwycił nas pięknym wystrojem wnętrz. Dzięki przewodnikom dowiedzieliśmy się, ile symboliki kryje się w rzeźbach i obrazach, stanowiących ozdobę reprezentacyjnych sal.

2. Senat – ciekawym przeżyciem była wizyta w Senacie RP. Zobaczyliśmy na własne oczy wnętrza znane nam z telewizji. Zrobiliśmy sobie też grupowe zdjęcie na sali obrad (niektórzy z nas marząc o tym, by pewnego dnia zasiąść w jednym z wygodnych foteli jako senator). Poznaliśmy kulisy pracy polityków, i chociaż niestety żadnego z nich nie udało nam się spotkać, to zwiedzanie senatu uznaliśmy za jeden z ciekawszych punktów naszej wizyty w Warszawie.

3. Łazienki Królewskie – zwiedzanie stolicy nie mogło się obyć bez spaceru po najbardziej chyba znanym parku – Łazienkach. Nasi przewodnicy pokazali nam najważniejsze punkty, takie jak pałacyk na wodzie czy pomnik wybitnego polskiego kompozytora, Fryderyka Chopina. Atrakcją dla męskiej części naszej grupy była też bez wątpienią rekonstrukcja Cadillaca sprowadzonego do Polski w 1935 dla Marszałka Józefa Piłsudskiego, która znajduje się w specjalnej gablocie w parku.

4. Zamek Królewski – będąc w Warszawie, nie można ominąć Zamku Królewskiego, który został niemal całkowicie zniszczony podczas drugiej wojny światowej, a później odbudowany dzięki wysiłkowi całego polskiego społeczeństwa. Piękne wnętrza z wyjątkowymi dziełami sztuki zrobiły na nas ogromne wrażenie. Na własne oczy zobaczyliśmy też Pokój Żółty, w którym Stanisław August Poniatowski, ostatni król Polski, organizował swoje sławne obiady czwartkowe.

5. Stare Miasto, Krakowskie Przedmieście – spacerując po Starym Mieście mogliśmy posłuchać o najbardziej znanych warszawskich legendach. Prawdziwy kataryniarz odsłonił przed nami kulisy swojej pracy. Śledziliśmy też pozostałości po drugiej wojnie światowej, utrwalone na murach kościołów i kamienic. Na zakończenie wędrówki w czasie i przestrzeni odwiedziliśmy pomnik Małego Powstańca.

6. Powązki – podczas naszego pobytu w stolicy odwiedziliśmy cmentarz na Powązkach, by oddać hołd bohaterom naszej lektury – harcerzom Szarych Szeregów, którzy poświęcili swoje życie, walcząc za Ojczyznę. Las białych krzyży, pod którymi spoczywają młodzi ludzie, niewiele starsi od nas, na zawsze pozostanie w naszej pamięci.

7. Stadion Narodowy – ponieważ nie samymi zabytkami człowiek żyje, ważnym punktem programu były odwiedziny na Stadionie Narodowym. Mieliśmy okazję zobaczyć między innymi szatnie, w których przebierają się zawodnicy i posłuchać o najciekawszych wydarzeniach, które były tu organizowane.

8. Pałac Kultury i Nauki – panoramę Warszawy podziwialiśmy z najbardziej odpowiedniego do tego celu miejsca – szczytu Pałacu Kultury i Nauki, na który wyjechaliśmy specjalną windą. Mimo że pogoda nie całkiem dopisała, to jednak widok, jaki się przed nami ukazał, był bajeczny!

9. Muzeum Powstania Warszawskiego – wyjątkowym przystankiem na naszej drodze było Muzeum Powstania Warszawskiego, po którym oprowadzali nas przewodnicy, wyjaśniając nam, jak dzień po dniu przebiegał ten wielki zryw narodowy. Na wszystkich wrażenie wywarł film „Miasto ruin”, który pokazywał, że po wojnie Warszawa była niemal zrównana z ziemią, a w jej piwnicach ukrywała się jedynie garstka mieszkańców. Mogliśmy również wejść do kanału, by poczuć się jak powstańcy, przedzierający się na bezpieczną stronę miasta przez podziemne korytarze.

10. POLIN – odwiedziliśmy również nowoczesne muzeum Żydów polskich na Muranowie, przed którym stoi Pomnik Bohaterów Getta. Mieliśmy okazję prześledzić na przestrzeni wieków losy narodu, którego przedstawiciele tak licznie zamieszkiwali nasz kraj.

11. Niewidzialna Wystawa – największym zaskoczeniem dla wielu z nas była wizyta na Niewidzialnej Wystawie. Przez godzinę przebywaliśmy w małych grupkach w całkowitych ciemnościach, a naszymi przewodnikami były osoby z dysfunkcją wzroku. Aby poczuć się bezpiecznie, musieliśmy wyostrzyć inne nasze zmysły, np. dotyk i słuch. Na pewno na długo zapamiętamy to ciekawe doświadczenie i inaczej będziemy postrzegać ludzi, którzy całe swoje życie muszą spędzić w ciemności.

12. Centrum Nauki Kopernik – zmęczeni całym, bardzo intensywnym, tygodniem zwiedzania, ostatni przystanek zrobiliśmy w Centrum Nauki Kopernik. Mogliśmy wykonywać samodzielnie ciekawe doświadczenia z dziedziny chemii, fizyki i innych dyscyplin naukowych. To była niezła zabawa!

Wycieczka była bardzo pouczająca. Mieliśmy okazję zobaczyć na żywo miejsca, o których do tej pory jedynie czytaliśmy w podręcznikach do historii, WOS-u i języka polskiego. Dzięki temu na pewno lepiej zapamiętamy informacje, które w ciekawy sposób przekazywali nam przewodnicy. Mieliśmy też okazję trochę się rozerwać, zwiedzając Stadion Narodowy, Niewidzialną Wystawę, czy też Centrum Nauki Kopernik. Nikt się nie zgubił, wszyscy wróciliśmy cali i zdrowi. Na pewno ten wyjazd pozostanie na długo w naszej pamięci.